PoSTAW na fakty i rozpraw się z mitami o kolagenie!

03.07.2020
PoSTAW na fakty i rozpraw się z mitami o kolagenie!
Po kolagen sięgamy najczęściej wtedy, gdy pojawiają się pierwsze zmarszczki lub gdy nasze stawy dają się we znaki. Czym wyróżnia się ten składnik, że zasłużył sobie na miano sprzymierzeńca młodości?

W tym artykule rozprawimy się z powszechnymi mitami, jakie urosły wokół kolagenu i wskażemy na istotne fakty z nim związane. Pozwoli ci to lepiej poznać ten składnik i znacząco ułatwi wybór suplementu diety z kolagenem w składzie. 

 

1. Kolagen odgrywa ważną rolę w organizmie - FAKT!

Kolagen stanowi jeden z głównych składników chrząstek, kości, ścięgien i innych tkanek łącznych. 

 

2. Organizm samodzielnie wytwarza kolagen - FAKT!

Nasz organizm został zaprojektowany tak, aby zachować odpowiednie proporcje między wytwarzaniem a degradacją kolagenu – to biologicznie uwarunkowany proces. Zależy on także od witaminy C, która pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania chrząstki, kości, dziąseł, zębów, skóry i naczyń krwionośnych. 

 

3. Produkcja kolagenu w organizmie odbywa się niezależnie od innych czynników - MIT!

Działanie czynników wewnętrznych (np. starzenie się organizmu), jak i zewnętrznych, do których zaliczamy: promieniowanie UV, zanieczyszczenia, palenie papierosów, alkohol, nieodpowiednią dietę, stres czy działanie wolnych rodników, może sprawić, że proces odpowiedzialny za zachowanie proporcji między wytwarzaniem a degradacją kolagenu zostanie zaburzony.

 

4. Ilość kolagenu w organizmie zmienia się po 25 roku życia - FAKT!

Na skutek wymienionych wyżej czynników środowiskowych, ale także z powodu naturalnego tempa starzenia się organizmu, już przed 30 rokiem życia zmienia się proporcja między wytwarzaniem a degradacją kolagenu. Po 50 r.ż. następuje jego gwałtowny spadek, a po 60 r.ż. białko przestaje być syntetyzowane przez organizm. Włókna kolagenowe z wiekiem stają się coraz cieńsze i słabsze, wobec tego już po 25 r. ż. szczególnie powinniśmy zainteresować się tematem kolagenu i przeanalizować obecność tego składnika w naszej diecie.

 

5. Powinny zainteresować się nim tylko kobiety dbające o swoją urodę - MIT!

Nie tylko one! Chociaż najwięcej kolagenu znajduje się w skórze, to nie powinniśmy zapominać o tym, że to jeden z głównych składników pozostałych narządów, tkanek i chrząstek. Docenią go wszyscy!

 

6. Przy wyborze suplementów diety z kolagenem należy zwracać uwagę na wielkość masy cząsteczkowej kolagenu - FAKT!

Im mniejsza masa cząsteczkowa kolagenu, tym większa zdolność do przenikania (hydrolizatu) kolagenu i dalsza dystrybucja w organizmie. Warto zainteresować się zwłaszcza peptydami kolagenowymi Peptan®, które są zoptymalizowane pod kątem wysokiej biodostępności i bioaktywności. Peptydy te są uzyskiwane w wyniku delikatnego procesu enzymatycznego, który przekształca duże, natywne cząsteczki kolagenu w małe bioaktywne peptydy o masie cząsteczkowej 2000 Daltonów. W tej formie szybko docierają do tych części ciała, w których są najbardziej potrzebne. Właściwie 90% peptydów kolagenu Peptan® jest trawionych i dostępnych w tkankach łącznych zaledwie kilka godzin po strawieniu.

 

7. Na rynku są dostępne różne rodzaje suplementów diety z kolagenem w składzie - FAKT!

Naturalny, rybi, natywny… łatwo się pogubić, zanim wybierzemy odpowiedni suplement diety z kolagenem! Do wyboru mamy: kapsułki, proszek czy formę płynu gotowego do wypicia. Należy wiedzieć, że kolagen – jak każde inne białko – ulega rozłożeniu/strawieniu do poziomu aminokwasów, które następnie są wykorzystywane przez organizm. Wybierając suplement diety, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, aby najlepiej był to hydrolizowany kolagen w formie peptydów kolagenowych. Taki rodzaj kolagenu spotykany jest też w formie gotowego płynu do spożycia, którego stosowanie jest bardzo wygodne. 

Doppelherz® system KOLLAGEN 11.000 PLUS

 

8. Witamina C i kolagen to dobre połączenie - FAKT!

Warto wiedzieć, że przede wszystkim witamina C pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania chrząstki, kości, dziąseł, zębów, skóry czy naczyń krwionośnych, dlatego warto zwracać uwagę na jej codzienną podaż w diecie.

 

9. Kolagen można znaleźć w pożywieniu - FAKT!

Dostępne źródła kolagenu w codziennej diecie znajdują się w produktach z żelatyną np. galaretkach owocowych, mięsnych, rybnych, a także w wywarach z kości, chrząstkach czy kurzych łapkach. Te produkty nie należą do popularnych dań na naszym stole, a w dodatku zawierają często dużo tłuszczu i cukru.

 

10. Dobre suplementy diety z kolagenem są trudno dostępne - MIT!

Mając podstawowe informacje na temat kolagenu, wybór odpowiedniego suplementu diety będzie łatwiejszy. Należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na to, czy firma, która go produkuje, posiada renomę, jaki produkt ma skład, czy posiada opatentowane składniki i w jakiej ilości oraz czy jest dostępny w dobrych aptekach. O tym jak wybrać suplement diety z kolagenem w składzie, podpowiadamy tutaj: Kolagenowe Q&A, czyli poSTAW na właściwy suplement diety!

 

 

Źródła:

Dorota Żelaszczyk, Anna Waszkielewicz, Henryk Marona, Kolagen - struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetol Med Kosmetol 2012; 2(1), str.: 14-19.

Monika Morąg, Agnieszka Burza, Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Healthy Studies and Medicine, nr 2, 2017, str.: 77-100. 

Marta Banaś, Krystyna Pietrucha, Typy i struktura białka kolagenowego, Chemia Spożywcza i Biotechnologia, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1058, 2009, str.: 1-11. 

Krzysztof Kaczyński, Andrzej Ignaciuk, Kolagen i jego rola w organizmie człowieka, Food-Forum, 4(20)/2017, str.: 70-73.