Poznaj 4 sposoby na poprawę kondycji organizmu

24.04.2020
W dobrej kondycji
Poznaj 4 sposoby na poprawę kondycji organizmu

Lato zbliża się wielkimi krokami, a ty nadal jesteś w „zimowej” formie? Spostrzegłeś, że łapiesz zadyszkę przy wejściu na drugie piętro, a płaski brzuch jest zamierzchłą przeszłością? A może po prostu chcesz poprawić własną wydolność, bo planujesz zdobyć konkretny szczyt lub przejść określoną trasę, a może nawet wystartować w maratonie?

Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znak, że potrzebujesz mądrego sposobu na poprawę kondycji! Jak zadbać o siebie? Dobra informacja jest taka, że metod jest kilka. Mało tego, najlepiej, jeśli je wszystkie wdrożysz jednocześnie – wówczas możesz liczyć także na benefity emocjonalne, takie jak dobra koncentracja i poprawa nastroju. Zaczynamy!

Gdy brakuje motywacji

Dla wielu z nas zadbanie o kondycję organizmu jest „skutkiem ubocznym” działań zmierzających do kontroli wagi. Nie ma w tym nic dziwnego – to zrozumiałe, że każdy z nas chce mieć możliwie jak najlepszą sylwetkę. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że poprawa ogólnej kondycji organizmu może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. A dróg do tego jest co najmniej kilka.

Co jednak, jeśli nie czujemy odpowiedniej motywacji do działania, a dbałość o płaski brzuch nie jest wystarczającym „kopniakiem”, by zrobić przysłowiowy krok do przodu? Wówczas warto przeanalizować wszelkie pozytywy dbania o kondycję organizmu. Wśród nich, poza pomocą w utrzymaniu odpowiedniej wagi, wymienić należy zachowanie dobrej odporności, wydolności oraz wyglądu zewnętrznego (np. skóry i włosów). Dzięki aktywności fizycznej czy odpowiedniej diecie, jesteśmy w stanie również odpowiednio dotlenić i odżywić organizm, dzięki czemu nasze samopoczucie na co dzień ma szansę ulec znacznej poprawie. Brzmi zachęcająco, prawda?

4 sposoby na poprawę kondycji organizmu

A zatem – konkretnie – jak zadbać o siebie? Wszystko zaczyna się od ruchu. Kiedy ćwiczymy, zwiększa się wydzielanie serotoniny (zwanej hormonem szczęście) oraz dopaminy (nazywanej hormonem motywacji), dzięki czemu z większą chęcią będziemy podejmować wysiłek, jaki sobie zaplanowaliśmy. Nie ma przy tym tak naprawdę większego znaczenia, jaki rodzaj aktywności wybierzemy – bieganie, rower, ćwiczenia siłowe, fitness, gra w piłkę – wszystkie one prowadzą do wzrostu ciśnienia krwi i wzmożonej pracy mięśni, co w dłuższej perspektywie jest zbawienne dla naszego organizmu.

Oczywiście, z czasem, gdy zechcemy osiągać konkretne efekty (na przykład płaski brzuch albo jędrne pośladki), warto usystematyzować swój trening, jednak na początek wystarczy nawet dłuższy spacer, aby organizm się rozluźnił i dotlenił.

Drugi sposób na poprawę ogólnej kondycji organizmu to odpowiednia dieta. Zbyt duża ilość przetworzonych i tłustych pokarmów, zbyt wiele cukrów i soli w diecie albo zbyt mało warzyw i owoców, dostarczających witaminy i składniki mineralne – wszystko to powoduje, że czujemy się ociężali, bardziej zmęczeni, a ciało nie pracuje na pełnych obrotach. Dlatego zbilansowana dieta to podstawa dbania o swój organizm i pewność, że wszystkie procesy w jego wnętrzu mogą funkcjonować prawidłowo.

Trzeci krok na drodze do zdrowia i dobrej kondycji to odpowiednia ilość snu. Kiedy jesteśmy niewyspani i zmęczeni nie mamy ochoty na kolejny trening, mogą też pojawić się kłopoty z koncentracją i skupieniem. Na dodatek podczas spania nasz organizm odpoczywa i regeneruje się, co ma bardzo duże znaczenie w kontekście budowania dobrej formy.

Ostatnie ogniwo odpowiedzi na pytanie jak zadbać o siebie, to… czas na relaks. Może on oznaczać bardzo wiele rożnych aktywności – zarówno tych fizycznych (np. gry zespołowe, bieganie), jak i psychicznych (gry planszowe, malowanie lub jakiekolwiek inne hobby). Oddawanie się swojej pasji lub po prostu zwykły odpoczynek w ciągu dnia to świetny sposób na odprężenie. Dzięki niemu naładujemy swoje wewnętrzne baterie i z większą mocą przystąpimy do kolejnych wyzwań na drodze do dobrej kondycji. A do tego dojdzie niewątpliwie poprawa nastroju. Dlatego, jeśli tylko masz taką możliwość, zaplanuj w ciągu dnia czas na relaks.

Czy warto się suplementować?

Niektóre osoby uzupełniają powyższe wysiłki o stosowanie suplementów diety, które wspierają organizm w konkretnych obszarach. Możemy tutaj zdecydować się na przykład na suplement diety Doppelherz aktiv Koenzym Q10 FORTE nazywany „eliksirem młodości”. Ma w swoim składzie m.in witaminę E, która pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym oraz tiaminę, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu serca. Suplement ten posiada również witaminy z grupy B (ryboflawinę, witaminę B6,  witaminę B12), które przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a tiamina dodatkowo pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu serca.

Inną propozycją jest suplement diety Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400, zawierający magnez, który pełni w naszym organizmie niezwykle ważną rolę:

  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i pomaga w prawidłowej syntezie białka;
  • pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej oraz pomaga w utrzymaniu zdrowych kości.

Warte rozważenia jest również stosowanie suplementu diety Doppelherz aktiv Tran na odporność. Zawiera on tran z dorsza atlantyckiego, będący źródłem naturalnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A+D) oraz niezbędnych kwasów tłuszczowych typu omega-3. Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości, a wraz z witaminą A wspomagają układ odpornościowy.

 

 

Źródła:

Chapter 1: Historical overview: Introduction to the dopamine receptors. W: The Dopamine Receptors. Springer, 2009, s. 1–22. ISBN 1-60327-333-6.

Wolfram Schultz, Neuronal Reward and Decision Signals: From Theories to Data, „Physiological Reviews”, 95 (3), 2015, s. 853–951

D.W. Woolley, A probable mechanism of action of serotonin, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”, 44 (2), 1958, s. 197-201

CRC Handbook of Chemistry and Physics, David R. Lide (red.), wyd. 90, Boca Raton: CRC Press, 2009, s. 4-21, ISBN 978-1-4200-9084-0.

M.W.G. de Bolster (ed.). Glossary of terms used in Bioinorganic Chemistry. „Pure & App. Chem”. 69 (6), s. 1251-1303, 1997. International Union of Pure and Applied Chemistry

Wielka encyklopedia zdrowia. Wojciech Twardosz (red.). T. I: Ab–Az. Poznań: Wydawnictwo HORYZONT, 2002, s. 60. ISBN 83-89242-01-X.

Vitamin A. Fact Sheet for Health Professionals (ang.). National Institutes of Health.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?