Jak ruch wpływa na nasze życie?

30.04.2020
W dobrej kondycji
Jak ruch wpływa na nasze życie?

Według badań przeprowadzonych w 2015 roku na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polacy za mało czasu wykorzystują w sposób aktywny. Aż 85% osób zbyt rzadko korzysta z aktywności fizycznej. Wśród dzieci i młodzieży, które z definicji powinny stanowić najbardziej mobilną grupę, zaledwie 30% może pochwalić się odpowiednią ilością ruchu, zaś ponad połowa seniorów przyznaje, że wręcz unika wysiłku fizycznego (o tym, jak zachować energię po 60. roku życia, przeczytasz tutaj). Tymczasem ruch to podstawa pełni zdrowia i powinniśmy z niego korzystać tak często, jak to tylko możliwe.

Ruch jako podstawa zdrowego stylu życia

Z wyżej przytoczonych badań wynika, że Polacy najchętniej prowadzą tzw. „kanapowy” styl życia, a rozwój Internetu i szeroko pojętej technologii, która zapewnia rozrywkę stacjonarną i pracę zdalną, dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia ilości minut, podczas których jesteśmy w ruchu. Dodatkowo bogacenie się społeczeństwa na przestrzeni dziesięcioleci spowodowało, że niemal w każdej rodzinie pojawił się samochód, w związku z czym nawet spacer do szkoły czy pracy nie jest już dziś standardem.

Tymczasem naukowcy przestrzegają przed skutkami takiego trybu życia – według nich szeroko pojęty ruch jest podstawą do utrzymania pełni zdrowia. Pozwala dotlenić organizm, utrzymać optymalną masę ciała, angażuje do pracy mięśnie i stawy, dzięki czemu rzadziej odczuwamy w nich przeciążenia. A zatem – jaki jest wpływ ruchu na nasze życie? Ogromny! Nie bezpodstawne jest nawet stwierdzenie mówiące, że życie polega na ruchu i że ruch jest istotą życia. Gdyby nie mobilność jednostek, dziś nie moglibyśmy pochwalić się tak wieloma osiągnięciami z różnych dziedzin, zupełnie inaczej wyglądałaby też ewolucja naszego gatunku. W ruchu sprawy nabierają rozpędu i tworzy się postęp – zarówno w kontekście metaforycznym, jak i dosłownym, ponieważ odpowiednia dawka aktywności fizycznej jest w stanie zwiększyć wydolność naszego organizmu, czy wyrzeźbić określone partie mięśni.

Dlaczego ruch jest tak ważny?

Przejdźmy jednak do konkretów – jakie dokładnie korzyści wynikają w aktywności fizycznej? Jaki jest wpływ ruchu na nasze życie?

  • Zwiększenie wydolności układu krwionośnego, a także obniżenie ciśnienia krwi i większa elastyczność naczyń krwionośnych.
  • Wzrost wydolności wysiłkowej.
  • Wydajniejsza praca mózgu, w tym lepsze procesy logicznego myślenia, poprawa koncentracji i pamięci.
  • Ułatwiona kontrola masy ciała.
  • Zwiększenie grubości włókien mięśniowych.
  • Łatwiejsze utrzymanie optymalnego poziomu odporności.
  • Poprawa nastroju.

Wszystko to wynika z faktu, że organizm w ruchu, a tym bardziej w trakcie bardziej wzmożonego wysiłku, musi przystosować się do nowych warunków, a proces ten wpływa na organizm pozytywnie (również na jego funkcjonowanie już po ukończonych ćwiczeniach). To dlatego po treningu, wbrew pozorom, czujemy, że nasz poziom energii wzrasta!

Pamiętajmy jednak, że najlepsze efekty dla naszego ciała i umysłu osiągniemy łącząc aktywność fizyczną ze zdrową, zbilansowaną dietą.

Jak zacząć żyć aktywnie?

Eksperci zalecają przede wszystkim, aby początkowo nie narzucić sobie zbyt dużego reżimu treningowego. Zdrowy styl życia? Ćwiczenia fizyczne? Jak najbardziej, ale wejście na naprawdę wysokie obroty, bez wcześniejszego przyzwyczajenia do tego organizmu, nigdy nie jest dobrym pomysłem. Przykładowo, jeśli do tej pory nasza aktywność ograniczała się jedynie do krótkich spacerów z psem lub do sklepu, to nie aplikujmy sobie mocnego treningu siłowego, a zacznijmy od dłuższego marszu w tempie nieco szybszym, niż przeciętny chód. Z czasem możemy te spacery wydłużać, by w końcu przejść do truchtu i biegania lub jazdy na rowerze. Stąd już tylko krok to specjalizacji treningu w kierunku aerobowego, który poprawi naszą kondycję (np. tabata) lub siłowego, który z kolei skupi się na budowaniu masy mięśniowej.

Bardzo ważną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę podczas zmiany trybu życia na aktywniejszy, jest również odpowiednia dieta. Przede wszystkim, musimy ustalić pożądaną kaloryczność posiłków, która pokryje nam zapotrzebowanie związane ze zwiększeniem aktywności ruchowej. Jeśli sami mamy wątpliwości – powinniśmy poradzić się dietetyka lub certyfikowanego trenera personalnego. Następnie zadbajmy o to, by w diecie znalazły się wszystkie najważniejsze makroskładniki w odpowiednich proporcjach, a także niezbędne witaminy i składniki mineralne.

Wiele osób w momencie przestawienia swojego życia na tryb „aktywny”, decyduje się dodatkowo na suplementację. W tym kontekście warto między innymi rozważyć suplement diety Doppelherz® system VITALIFE SHOTS. Zawiera on ekstrakt z czarnego bzu, który przyczynia się do poprawy krążenia krwi oraz wspomaga układ odpornościowy. Oprócz tego – głóg wspomagający pracę serca oraz wykazujący działanie relaksujące, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6 oraz ryboflawina przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a także tiamina, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie serca oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Kolejnym wyborem może być suplement diety Doppelherz aktiv Na serce, zawierający witaminę E, która pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, a przede wszystkim kwasy EPA i DHA, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie).

 

 

Źródła:

Dobosz J. red. nauk., Wybrane zachowania zdrowotne Polaków w perspektywie sportu powszechnego i zdrowia. Analiza Problemu, Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej, Uniwersytet Warszawski, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Ministerstwo Sportu i Turystyki 2015, Warszawa

Greczner T., Jak dbać o kondycję? Rola aktywności fizycznej w wieku 50+. w: Seria „Biblioteka nestora”, tom II. 2009;

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44399/9789241599979_eng.pdf;jsessionid=E22B72CAD2E71E1456DE02C872ECBF33?sequence=1

https://www.msit.gov.pl/pl/sport/badania-i-analizy/aktywnosc-fizyczna-spol/575,Aktywnosc-fizyczna-spoleczenstwa.html

https://pulsmedycyny.pl/jakie-korzysci-przynosi-regularna-aktywnosc-fizyczna-875350

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?