Czym dzisiaj jest męskość i jak ją utrzymać na wysokim poziomie?

27.04.2020
W dobrej kondycji
Czym dzisiaj jest męskość i jak ją utrzymać na wysokim poziomie?

Żaden mężczyzna nie obrazi się na stwierdzenie, że jest „bardzo męski”. I to nawet, jeśli nie jest w stanie jednoznacznie tej męskości zdefiniować. Podświadomie określamy ją jako zestaw cech, zarówno fizycznych, jak i psychologicznych, przypisywanych stereotypowo typowemu mężczyźnie. Zazwyczaj mamy wówczas przed oczami obraz faceta silnego, sprawnego, witalnego, odważnego, odpowiedzialnego, o niezłomnym charakterze, na dodatek uprawiającego trening siłowy. Nie da się nie skojarzyć tego z wizerunkiem „macho”. Jednak czy dziś męskość może być określana tylko w takich kategoriach? Może ma wiele twarzy? A może po prostu sprawność fizyczna i umysłowa wystarczy, by być męskim? Pytanie brzmi również jak utrzymać swoją męskość na wysokim poziomie przez lata, aby akceptować siebie i odczuwać pełnię zadowolenia z życia.

Redefinicja męskości

Sucha definicja męskości mówi nam, że to: „zbiór cech, zachowań i ról społecznych tradycyjnie związanych z chłopcami i mężczyznami”. Choć ogółem rzecz biorąc, męskość i kobiecość są społecznie skonstruowane, to badania dowodzą, że niektóre zachowania uważane za typowo męskie są uwarunkowane biologicznie – między innymi na skutek działania hormonów płciowych.

Tradycyjnie pojmowana męskość odznacza się cechami takimi jak:

  • gotowość do ponoszenia ryzyka, odwaga i „żądza przygód” (często powiązane z niską refleksyjnością);
  • gotowość do stosowania siły;
  • chęć walki, duch konkurencji;
  • siła fizyczna;
  • dążenie do władzy i dominacji;
  • samoopanowanie i powiązane z nimi zdolności techniczne i organizacyjne;
  • myślenie abstrakcyjne i racjonalizm, ale też duża doza uporu.

Współcześnie jednak uważa się, że nie ma jednego „wzoru na męskość”, a szeroko pojęta sprawność fizyczna i umysłowa czy aktywność ruchowa jest istotna w kontekście każdego organizmu. Austriacki socjolog, Robert W. Connell, twierdzi wręcz, że we współczesnym świecie możemy mówić o istnieniu wielu form męskości, a ta, która w danej kulturze ma znaczenia dominujące, nazwana została przez niego hegemonialną. Pogląd ten ma odzwierciedlenie we współczesnych nurtach badających płciowość człowieka. Mężczyzna, który jest przede wszystkim czuły, troskliwy, z niską skłonnością do ryzyka i ma mocno rozwinięty instynkt rodzicielski, może z powodzeniem spełniać swoje role społeczne i być świetnym mężem oraz ojcem, będąc jednocześnie postrzeganym przez partnerkę jako „bardzo męski”. Wszystko zależy od dopasowania charakterologicznego partnerów.

I choć w wielu zakątkach świata kult „macho” nadal ma się dobrze, to nie ulega wątpliwości, że czasy współczesne każą nam nieco zredefiniować pojęcie męskości, albo przynajmniej przyznać, że jest jej co najmniej kilka rodzajów.

Męskie zdrowie, czyli sprawność fizyczna i umysłowa

Jednakże bez względu na nasze poglądy na męskość, chyba każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że jednym z jej najistotniejszych elementów jest zdrowy, silny organizm oraz sprawność umysłowa. Nie ma bowiem znaczenia, czy facet pracuje fizycznie czy umysłowo, albo czy jest żołnierzem, czy księgowym – wypełnianie codziennych obowiązków zawsze wymaga niezachwianego zdrowia duszy i ciała.

U panów ważny jest również inny element, a mianowicie tzw. „męska witalność”, którą można zdefiniować jako spełnianie się na polu seksualnym. Dla sporej części mężczyzn właśnie ta sfera życia - bez względu na to, jak zachowują się i co robią na co dzień – jest wszakże jednym z najistotniejszych mierników ich męskości. Nie ma się zresztą czemu dziwić – wszelkie obszary życia zarezerwowane tylko dla danej płci (u kobiet może to być na przykład kwestia ciąży) są zazwyczaj tematem bardzo delikatnym i dotykającym istoty wielu problemów.

Więcej na temat męskiej sprawności fizycznej i umysłowej przeczytasz w tym artykule.

Dieta dla mężczyzn

Niebagatelny wpływ na wszystkie powyższe kwestie – poczynając od sprawności fizycznej i odporności, poprzez sprawność umysłową, na męskiej witalności kończąc – ma dostosowana do wieku aktywność ruchowa (na przykład polecane ćwiczenia aerobowe lub trening siłowy) oraz odpowiednia dieta. W tym miejscu warto zastanowić się, czy istnieje coś takiego jak dieta dla mężczyzn. Na tym polu można polemizować, jednak na pewno istnieją składniki diety, które wspierają panów na różnym polu. Czas im się przyjrzeć nieco bliżej!

  • Na śniadanie warto zjeść miskę musli lub płatków owsianych – to posiłek, dzięki któremu będziesz w stanie utrzymać cholesterol na odpowiednim poziomie. Alternatywą jest porcja pieczywa pełnoziarnistego – sycącego, a jednocześnie bogatego w błonnik.
  • Porcja pomarańczowych i czerwonych owoców oraz warzyw – tego typu produkty są bogate w witaminę A, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a także pomaga zachować zdrową skórę.
  • Zielone warzywa również powinny zaleźć się na naszym talerzu – te z kolei zawierają sporo chlorofilu, który jest podstawą powstawania krwinek w naszym organizmie.
  • Migdały lub orzechy nerkowca – warto wdrożyć je w swój tygodniowy plan diety, ponieważ mają w swoim składzie l-argininę, tak ważną w funkcjonowaniu organizmu mężczyzny.
  • Choć selen występuje w naszym organizmie w śladowych ilościach, to jest szczególnie ważny dla mężczyzn, ponieważ przyczynia się do prawidłowego przebiegu spermatogenezy – jeśli zatem chcesz zadbać o swoją płodność, jedz takie produkty jak: łosoś, jaja kurze czy kasza gryczana.

Wielu panów decyduje się dodatkowo na suplementację. Często dzieje się tak wówczas, gdy prowadzą aktywny tryb życia – również wtedy, gdy decydują się na większą niż przeciętna aktywność ruchową, na przykład regularnie ćwiczą, co jest istotnym czynnikiem zachowania pełni witalności (również po 50. roku życia). Suplementem diety, który można wtedy zastosować, jest chociażby Doppelherz aktiv Magnez-B6 Cytrynian. Jedna tabletka tego preparatu dostarcza aż 150 mg wysoce przyswajalnego magnezu w postaci cytrynianu, wzbogaconego dodatkowo o witaminę B6. Magnez i witamina B6 zawarte w suplemencie diety Doppelherz® aktiv Magnez-B6 Cytrynian pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Panowie mogą również zdecydować się na suplement diety dedykowany stricte mężczyznom – Doppelherz aktiv Dla mężczyzn. To zestaw starannie dobranych składników, które korzystnie wpływają na pożądanie i aktywność seksualną (maka), płodność (cynk, maka) oraz pomagają utrzymać optymalną wytrzymałość i witalność (maka, żeń-szeń).

 

 

Źródła:

Constance L. Shehan, Gale Researcher Guide for: The Continuing Significance of Gender, Gale, Cengage Learning, 30 sierpnia 2018, s. 1–5, ISBN 978-1-5358-6117-5 [dostęp 2020-01-01] (ang.).

Amy S. Wharton, The sociology of gender : an introduction to theory and research, Malden, MA: Blackwell Pub, 2005, s. 29–31, ISBN 1-4051-4343-6, OCLC 61227711.

WHO, What do we mean by "sex" and "gender"?, who.int, 23 września 2014 [dostęp 2020-01-01] [zarchiwizowane z adresu 2014-09-23].

Kimmel i inni, Men and masculinities : a social, cultural, and historical encyclopedia, Santa Barbara, Calif.: ABC-CLIO, 2004, s. 294–295, ISBN 1-57607-775-6, OCLC 53946980.

Machismo - exaggerated masculinity, Encyclopedia Britannica [dostęp 2020-01-01] (ang.).

Michael S. Kimmel, Amy Aronson, Men and masculinities: a social, cultural, and historical encyclopedia, ABC-CLIO, 2004, ISBN 978-1-57607-774-0 [dostęp 2019-04-21] (ang.).

Fox KR. The influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutr. 1999; 2(3a): 411–418.

Greczner T. Jak Dbać o kondycję? Rola aktywności Fizycznej w wieku 50+. Tom 2 z Serii Biblioteka Nestora. Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2009.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?