Wpływ sportu na układ krążenia, czyli wysiłek fizyczny a serce

20.04.2020
Dla sportowca
Wpływ sportu na układ krążenia, czyli wysiłek fizyczny a serce

Znane powiedzenie mówi, że sport to zdrowie. Zgodzi się z tym zapewne większość osób, które rekreacyjnie zażywają aktywności fizycznej wszelakiego rodzaju. Nieco inne zdanie na ten temat mogą mieć jednak wyczynowcy, którym przydarzyły się kontuzje. Nie ulega jednak wątpliwości, że dzięki odpowiedniej dawce wysiłku pozbywamy się nadmiaru tkanki tłuszczowej, budujemy masę mięśniową, dotleniamy się i poprawiamy kondycję. Mało kto jednak zwraca uwagę na to, jaki jest wpływ sportu na układ krążenia. Tutaj oczywiście ma znaczenie również to, czy zajmujemy się daną dziedziną w sposób profesjonalny, czy też hobbystycznie.

Sport a układ krążenia

Dobra informacja dla wszystkich aktywnych jest taka, że serce kocha siłownię (i kluby fitness też)! Jeśli połączymy ćwiczenia fizyczne ze zdrową dietą i suplementacją, możemy zachować zdrowie i odporność przez cały rok. Bez zarzutu będzie też funkcjonować nasze serce i cały układ krwionośny. Dlaczego?

Podczas aktywności wzrasta czynność serca, przyspiesza też przepływ krwi przez mięśnie szkieletowe, serce i skórę. Ale, o czym niewiele osób wie, krew płynie wtedy wolniej przez nerki, wątrobę i narządy trzewne. To naturalny proces, ponieważ organizm dostarcza wówczas tlen do narządów kluczowych dla naszego zdrowia, przede wszystkim do mózgu. Między innymi dlatego wiele osób podczas wysiłku odkrywa w sobie nowe pokłady kreatywności i wpada na ciekawe pomysły. Ma też więcej zapału do pracy i czuje się… szczęśliwsza. To akurat zasługa dopaminy, zwanej hormonem motywacji oraz serotoniny, określaną mianem hormonu szczęścia – podczas ćwiczeń fizycznych wydzielają się one w większych ilościach.

Wróćmy jednak do tego, jaki jest wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia. Otóż w trakcie wysiłku początkowo nasze ciśnienie rośnie, jednak po kilku minutach organizm zaczyna przystosowywać się do nowych warunków, dzięki czemu puls normuje się na pewnym poziomie. Jeśli ćwiczymy regularnie z określoną intensywnością, nasze ciało zacznie się przyzwyczajać do działania na wyższych obrotach, przez co na co dzień tętno spoczynkowe będzie u nas mniejsze, niż w czasach, gdy nie ćwiczyliśmy. To z kolei przekłada się na większą wydolność organizmu.

Jednak intensywne ćwiczenia fizyczne mają też bezpośredni wpływ na serce. Z czasem mięsień ten również staje się bardziej wytrenowany, nieznacznie powiększając objętość jam. Wyczynowi sportowcy muszą przechodzić regularne badania profilaktyczne, aby nie doszło do nadmiernego rozrośnięcia się umięśnienia tego narządu. Z tego też powodu, po przejściu na sportową emeryturę, nie mogą nagle całkowicie zerwać z wysiłkiem – powinni „wyciszać” organizm stopniowo.

Czy wszystkie dyscypliny sportowe są „zdrowe” dla serca?

Ruch w jakiejkolwiek formie, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy tak wiele godzin spędzamy w pozycji siedzącej, jest na wagę złota. Pamiętajmy jednak, że gdy w grę wchodzi naprawdę regularny, intensywny wysiłek, zawsze trzeba kontrolować parametry organizmu, a w razie jakichkolwiek odchyleń zasięgnąć porady lekarskiej. Nie pozostaje on bowiem bez wpływu na układ krwionośny. Przykładowo wyczynowcy, zarówno ci reprezentujący sporty wytrzymałościowe (biegacze, kolarze, wioślarze), jak i dyscypliny statyczne (np. ciężarowcy), mogą z czasem zaobserwować wyżej wspomniane zmiany wynikające z przerostu mięśnia sercowego. W zależności od rodzaju wysiłku, trenowanej dyscypliny, jak i naszych genów, charakter tego zjawiska może się różnie kształtować. Jednak nie ma podstaw do tego, by twierdzić, że jakikolwiek sport jest mniej lub bardziej zdrowy dla serca. Każda aktywność, wykonywana z umiarem i pod nadzorem specjalistów, może przynieść nam mnóstwo korzyści zdrowotnych.

Zatem z całą pewnością należy stwierdzić, że wpływ sportu na układ krążenia jest wybitnie pozytywny.

Więcej na temat tego, jak utrzymać serce w pełni zdrowia, przeczytasz w tym artykule.

Suplementacja w trakcie uprawiania sportu

Zbilansowana dieta sportowca powinna dostarczyć nam wszystkich niezbędnych makroelementów, witamin oraz składników mineralnych. Wpływ sportu na układ krążenia to kolejne pozytywne zjawisko zdrowotne. Wielu sportowców decyduje się jednak na stosowanie suplementów diety. Dziś sprawdzimy, jakie propozycje w tym zakresie ma dla osób aktywnych renomowana marka Doppelherz.

Pierwszą z nich jest suplement diety Doppelherz® system VITALIFE SHOTS. Zawiera wiele składników wspierających nasz organizm, na dodatek dostępny jest w wygodnej formie shotów gotowych do wypicia. W kontekście wysiłku fizycznego, wymienić tu warto szczególnie ekstrakt z czarnego bzu, który przyczynia się do poprawy krążenia krwi oraz wspomaga układ odpornościowy. Oprócz tego – głóg wspomagający pracę serca oraz wykazujący działanie relaksujące, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6 oraz ryboflawina przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a także tiamina, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie serca oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Nie zabrakło również magnezu, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz funkcji psychologicznych.

Oprócz tego marka proponuje suplement diety Doppelherz aktiv Na serce, którego ważnymi składnikami są kwasy DHA i EPA, które przyczyniają się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania serca (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie).

Warto zwrócić uwagę również na suplement diety Doppelherz aktiv Na skurcze. Zawarty w nim magnez przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mięśni oraz zachowania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Dodatkowo pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej.

 

Źródła:

W. Wojtasik, Aleksandra Szulc, M. Kołodziejczyk, Adam Szulc., Wybrane zagadnienia dotyczące wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka, Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(10):350-372. ISSN 2391-8306.

M. Posłuszny, S. Lapina, Rekreacja jako sposób wzmacniania układu krążenia człowieka, Zeszyty Naukowe Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Turystyki i Zarządzania w Poznaniu, Nr 6/2011, s. 17–25.

M. Ambroziak, Wysiłek fizyczny a układ krążenia. Podstawy fizjologiczne i genetyczne. (…), Borgis - Postępy Nauk Medycznych 10/2008, s. 653-659

B. Fajdek, A. Golnik, Modeling and simulation of human circulatory system. Międzyzdroje: IEEE, 2010. ISBN 978-1-4244-7828-6.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?