Kolana w formie!

20.04.2020
Dla sportowca
Kolana w formie!

Sprawne nogi to dla osób aktywnych, regularnie uprawiających sport, rzecz najważniejsza. To przecież „narzędzie”, za pośrednictwem którego mogą realizować swoją pasję i niezbędną potrzebę życiową. Natomiast podstawą sprawnych nóg są kolana w dobrej formie! W tym artykule podpowiemy jak dbać o kolana, aby służyły nam przez długie lata i jak reagować, kiedy czujemy, że nie pracują „na pełnych obrotach”.

Co szkodzi kolanom?

Osoby aktywne, takie, które nigdy nie doświadczyły dolegliwości związanych z kolanami, mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, jak wielkie obciążenie kolan powodują codzienne czynności wykonywane na przestrzeni lat. Dopiero ewentualne wypadki uświadamiają nam, jak ważną rolę w naszym układzie ruchu pełnią kolana. Nauczmy się dbać o nie już teraz!

Obciążenia stawów kolanowych dotyczą nie tylko starszych, ale również i młodszych osób, a nawet dzieci i nastolatków. Najczęstszą jednak przyczyną dyskomfortu są zmiany spowodowane ich wieloletnią eksploatacją, zaniedbaniami lub pechowymi wypadkami. Co je wywołuje?

  • Kolana w dużej mierze noszą ciężar naszego ciała, ma to miejsce przy takich czynnościach jak: chodzenie, bieganie, noszenie ciężkich przedmiotów lub zakupów, wstawanie – nawet z krzesła
  • Siedząca lub stojąca postawa, brak ruchu – osób czynnie uprawiających sport to oczywiście nie dotyczy
  • Nieprawidłowa dieta
  • Niewygodne obuwie wymuszające nieprawidłowe ułożenie stopy np. buty na obcasach
  • Wypadki, w wyniku których ucierpiał nasz narząd ruchu

Jak dbać o kolana?

Zadbajmy o kolana już dzisiaj! Zwłaszcza, jeśli biegamy lub uprawiamy czynnie sport.

Jak odciążyć kolana? Zacznijmy od podstaw.

  • Używajmy wygodnego, odpowiadającego stopie obuwia. Oprócz wysokości obcasa istotny jest również rodzaj podeszwy. Najlepiej sprawdzą się buty z miękką podeszwą, np. gumową, oraz skórzaną lub wykonaną z oddychającego materiału wkładką. Miękkie podłoże amortyzuje nasze ruchy, natomiast chodząc w butach na twardej podeszwie, całą siłę stąpania muszą przejąć nogi, co nie sprzyja stawom kolanowym.
  • Kolejnym elementem jest kwestia dźwigania ciężarów. Postawmy na odpowiednią technikę! Najlepiej zasięgnijmy rady trenera personalnego na siłowni. On podpowie nam, ile kilogramów możemy unieść i jak to zrobić, nie wyrządzając sobie krzywdy. Zaleci nam również odpowiedni zestaw ćwiczeń.
  • Nie zaczynajmy treningu bez rozgrzewki! Zbyt intensywna aktywność bez wcześniejszego rozgrzania mięśni może spowodować zbyt mocne obciążenie stawów.
  • Niezwykle istotne jest również utrzymywanie w sprawności mięśni, otaczających staw kolanowy. Należą do nich również mięśnie ud: mięsień dwugłowy i czworogłowy. Zasada jest następująca: im silniejsze mięśnie, tym mniej obciążone stawy. Dlatego ogólne ćwiczenia na nogi zalecone przez trenera mogą być ćwiczeniami na kolana.
  • Utrzymanie prawidłowej wagi ciała nie trzeba tutaj wspominać, każdy wie, że szczupła sylwetka ma ogromny wpływ na zdrowie.

Dieta dla osób aktywnych

Osoby intensywnie trenujące potrzebują w swojej diecie większej ilości białka. Powinny też spożywać kolagen, który znajduje się w rosołkach gotowanych na kościach i chrzęściach przez co najmniej kilka godzin, salcesonach, galaretkach mięsno-warzywnych oraz owocowych. W diecie nie powinno zabraknąć witaminy C, witaminy D, witamin z grupy B oraz magnezu. Niektórzy decydują się na suplementację.

Doppelherz aktiv Na stawy z chondroityną + glukozaminą + wyciągiem z korzenia imbiru, który pomaga zachować ruchomość stawów i uniknąć porannej sztywności, zawiera również cenne dla organizmu witaminy i składniki mineralne. Należy do nich m.in. witamina C, która pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Suplement zawiera także mangan przyczyniający się do utrzymania zdrowych kości oraz pomagający w prawidłowym tworzeniu tkanek łącznych.

Doppelherz aktiv Na stawy Forte zamiast manganu ma w swoim składzie miedź, przyczyniającą się do utrzymania prawidłowego stanu tkanek łącznych i pomagającą w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Warto przyjrzeć się również suplementowi diety Doppelherz aktiv Na stawy COMPLEX + nowozelandzkie małże 1000. Zawiera on: siarczan glukozaminy i chondroityny, kolagen zhydrolizowany z kwasem hialuronowym, witaminę C o której pisaliśmy powyżej, witaminę E pomagającą w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, witaminę D pomagająca w: prawidłowym wchłanianiu/wykorzystywaniu wapnia i fosforu, utrzymaniu zdrowych kości oraz w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Doppelherz aktiv Na stawy COMPLEX + nowozelandzkie małże 1000 zawiera również magnez, przyczyniający się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomagający w utrzymaniu równowagi elektrolitowej oraz w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i utrzymaniu zdrowych kości, a także cynk pomagający w utrzymaniu zdrowych kości i w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Zawarty w suplemencie mangan przyczynia się do utrzymania zdrowych kości, a miedź i selen - pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Doppelherz aktiv Na stawy MAX 1x DZIENNIE zawiera 1200 mg chlorowodorku glukozaminy + wit. D+ wit. K+ wit. C+ wit. E, oprócz witamin, o których działaniu pisaliśmy wcześniej, zawiera również witaminę K, pomagającą w utrzymaniu zdrowych kości.

Prowadząc aktywne życie, warto również postawić na suplementację magnezem. Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400 to wysoka zawartość magnezu, który swoim działaniem przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej, w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i w utrzymaniu zdrowych kości. Zawarta w suplemencie diety witamina B6 przyczynia się zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, tiamina - do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, witamina B12 - przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

 

Źródła:

emedicinehealth.com
Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/cwiczenia/uda-i-posladki/miesien-dwuglowy-uda-cwiczenia-wzmacniajace-i-rozciagajace-aa-XJzK-RCbV-QCt9.html
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0432

 

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?