Fit – zdrowotny hit czy kit?

21.04.2020
Dla sportowca
Fit – zdrowotny hit czy kit?

Moda na bycie fit zapanowała w Polsce kilka lat temu i nic nie wskazuje na to, by miała przeminąć. Dbanie o dobrą kondycję i szczupłą sylwetkę to pozytywny trend, niestety wiele osób w pogoni za płaskim brzuchem czy atrakcyjnym umięśnieniem wpada w pewną pułapkę. Upewnij się, że do nich nie należysz!

Skąd się wzięła moda na fit w Polsce?

30 lat temu zdrowe odżywianie było zdecydowanie łatwiejsze niż obecnie. W naszej codziennej diecie stawialiśmy wtedy na produkty naturalne, czyli: przetwory zbożowe, jaja, mięso, mleko i nabiał, warzywa i owoce. Nie było to wynikiem większej niż obecnie wiedzy czy świadomości, lecz po prostu braku dostępności wysoko przetworzonych produktów. Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi w Polsce nastał również boom na fast-foody, popularna i ogólnie dostępna stała się wysoko przetworzona żywność oraz słodycze. Polacy, spragnieni tego, do czego do tej pory nie mieli dostępu, w dużej mierze zastąpili zdrowe produkty niedostępnymi do tej pory nowościami. Kiedy się nimi nasycili, poszerzając w międzyczasie swoją wiedzę kulinarną, zaczęli zauważać, że nowy sposób odżywiania nie służy kondycji, sylwetce ani samopoczuciu.

Kilka lat temu w świadomości wielu Polaków nastąpiła zmiana i zwrot ku zdrowemu stylowi życia.

Od tego czasu powstaje coraz więcej restauracji i sklepów z ekologiczną żywnością, a kluby fitness i siłownie przeżywają swój rozkwit. Coraz więcej osób szuka również porad u dietetyków i trenerów personalnych. Celebryci promują aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie, radzą jak zadbać o formę, dzięki czemu szybko przybywa amatorów bycia fit. Szybkie jedzenie w mieście ustępuje gotowaniu w domu. W parkach widzimy coraz więcej osób uprawiających jogging, jazdę na rowerze czy gry zespołowe. Bycie fit zaczyna być utożsamiane nawet ze statusem społecznym.

Moda na bycie fit – pułapki i najczęstsze błędy, jakie popełniamy

Przyjrzyjmy się nie tylko pozytywnym, ale i negatywnym aspektom mody na fit. Jakie niesie ze sobą zagrożenia?

Jednym z najczęstszych błędów jest ograniczanie ilości jedzenia, tylko po to, by jak najszybciej uzyskać upragnioną wagę. Tymczasem organizm potrzebuje odpowiedniej liczby kalorii do życia i do prawidłowego przebiegu jego procesów. Dlatego nie liczmy każdej kalorii!

Niebezpieczna jest również nadmierna koncentracja na informacjach na temat żywności, pojawiających się licznie w internecie. Mają one często negatywny wydźwięk, a efektem ich śledzenia jest pozbywanie się z jadłospisu kolejnych „niezdrowych” produktów i zastępowanie ich produktami fit. Kończy się to najczęściej tym, iż dieta dla osób aktywnych staje się mało zróżnicowana, wręcz uboga. Jedzmy wszystko w rozsądnych ilościach!

Wśród mężczyzn często zaobserwować można nadmierne dążenie do budowania masy mięśniowej, co prowadzi często w ich przypadku do kompulsywnych, forsujących nadmiernie ciało treningów. Towarzyszy temu często zbyt wysokoenergetyczna i wysokobiałkowa dieta, nierozważne i przesadne przyjmowanie suplementów, a w skrajnych przypadkach nawet sięganie po sterydy anaboliczne. Takie osoby są skoncentrowane tylko na jednym celu i lekceważą wszelkie inne aspekty i zagrożenia związane z takim postępowaniem. Takie zachowanie dotyczy również niektórych kobiet – uważają, że są zbyt szczupłe i chcą osiągnąć większą objętość sylwetki, rozbudowując masę mięśniową. Czy naprawdę nasze ciało jest tak niedoskonałe, jak nam się wydaje? Poprośmy o opinię ukochaną osobę!

Paradoksalnie jednym z największych zagrożeń dla zdrowego stylu życia są media społecznościowe, te same, które spopularyzowały modę na fit. Wiele osób, zwłaszcza młodych, nie potrafi cieszyć się ze swojej smukłej sylwetki, wciąż porównując się z innymi i uzależniając się od opinii obserwatorów i fanów na Instagramie czy Facebooku. Porównywanie się z innymi lub analizowanie liczby lajków i komentarzy staje się dla nich źródłem frustracji i pogoni za ideałem, co prowadzi do popełniania wyżej wymienionych błędów. Nie dajmy się zwariować!

Być fit - co to naprawdę znaczy?

To nie tylko życie w pędzie za osiągnięciem celu, jakim jest piękna sylwetka. Fit to zdrowy styl życia, poprawiający samopoczucie i pozwalający utrzymać ciało w dobrej kondycji. To zdrowe podejście polegające na umiarze i niepopadaniu w skrajności.

Zrównoważone odżywianie w oparciu o wartościowe produkty będzie zawsze lepszą opcją niż restrykcyjna lub eliminacyjna dieta. Równomierna, umiarkowana aktywność fizyczna jest korzystniejsza dla organizmu niż wysiłek o nadmiernej intensywności, który prowadzi często do chwilowego wycieńczenia.

Bycie fit to zdrowe odżywianie, jedzenie kilku zrównoważonych posiłków dziennie. Fit zaczyna się w kuchni, a kończy na aktywności fizycznej na siłowni, w klubie, fitness, parku czy na łonie natury.

Dieta fit

Dieta oparta o różnorodne produkty powinna dostarczyć aktywnemu organizmowi niezbędne składniki odżywcze i nie dopuścić do nadmiernej utraty wody w wyniku treningu. Jakie to składniki?

Węglowodany. Są paliwem energetycznym nie tylko dla mózgu, ale również dla pracujących mięśni. Im bardziej regularne treningi i zwiększająca się masa mięśni, tym większe zapotrzebowanie organizmu na węglowodany.

Białko. Jest podstawowym składnikiem o charakterze budulcowym. Przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w jej utrzymaniu. Pomaga również w utrzymaniu zdrowych kości. Wraz ze zwiększeniem masy mięśniowej, wzrasta również zapotrzebowanie na białko.

Tłuszcze. Są ważnym składnikiem pokarmowym i źródłem energii pozabiałkowej, pomagającej w budowaniu i utrzymaniu masy mięśniowej. Są też elementem budulcowym struktur i błon komórkowych, składnikiem struktury tkanek mózgowych, osłonek mielinowych i szpiku kostnego.

Woda. Uprawiając regularnie sport, musimy dbać o to, by nie dopuścić do nadmiernej utraty płynów, a w rezultacie do odwodnienia, ponieważ skutkuje to obniżeniem wytrzymałości, a nawet przegrzaniem organizmu.

Witaminy i składniki mineralne zamknięte w suplementach diety

Jeśli odżywiamy się racjonalnie, produkty, które spożywamy, dostarczają nam odpowiedniej ilości witamin i składników odżywczych. Witaminy i składniki mineralne znajdziemy również w suplementach diety, np. w Doppelherz® system VITALIFE SHOTS, suplemencie w ampułkach gotowych bezpośrednio do wypicia, zawierającym witaminy: niacynę, kwas pantotenowy, wit. B6, tiaminę, ryboflawinę; składniki mineralne: magnez, cynk, żelazo, jod i selen; a także ekstrakty z korzenia żeń-szenia, owoców głogu, czarnego bzu i pestek winogron. Z kolei wysoce przyswajalny magnez oraz witaminę B6 zawiera Doppelherz aktiv Magnez-B6 Cytrynian. Witaminę D i witaminę A, a dodatkowo jeszcze kwasy DHA+EPA znajdziemy w Doppelherz aktiv Tran na odporność. Witamina A i witamina D wspomaga układ odpornościowy.

Osoby aktywne mogą dodatkowo zainteresować suplementy diety Doppelherz aktiv Na stawy Kolagen oraz Doppelherz aktiv Na stawy.

 

Źródła:
Poradnik żywienia w sporcie: https://kartamultisport.pl/fileadmin/kartasportowa/ebook/Poradnik_zywienia_w_sporcie_ebook.pdf
Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf

 

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?