Jak spędzić wolny czas na emeryturze?

06.05.2020
Aktywny senior
Jak spędzić wolny czas na emeryturze?

Po kilkudziesięciu latach pracy należy się odpoczynek! Zadbajmy o to, by był jak najbardziej satysfakcjonujący i abyśmy każdego dnia potrafili znaleźć powody do uśmiechu. Jak to zrobić? Przyjrzyjmy się sposobom spędzania wolnego czasu osób starszych w wieku emerytalnym, w Polsce i za granicą. Rozważmy, co jest dla nas najważniejsze na tym etapie życia. Przede wszystkim dbajmy o aktywność! Stwórzmy własny plan na udaną emeryturę!

Polacy na emeryturze

Przejście na emeryturę to jedna z najbardziej znaczących zmian w naszym życiu. Wraz z zakończeniem regularnego życia zawodowego, modyfikacjom ulegają nasze codzienne aktywności, relacje z innymi ludźmi oraz miesięczne dochody.

Jeszcze do niedawna w Polsce powszechny był stereotyp emerytów-dziadków, których głównym zadaniem po przejściu na emeryturę była pomoc w opiece nad wnukami. Babcia i dziadek byli zawsze do dyspozycji, ponieważ właściwie nie „posiadali” własnego życia. Często związane było to z faktem, iż całe swoje życie poświęcili pracy, wychowaniu dzieci, opiece nad bliskimi, nie znajdując czasu na rozwijanie własnych pasji lub zainteresowań. Rozpoczynając emeryturę, z wiru pracy wpadają więc w wir pomocy swoim, dorosłym i pracującym, dzieciom, które posiadają zazwyczaj kilkuletnie potomstwo i skarżą się na notoryczny brak czasu. Dziadkowie postrzegani byli również do tej pory jako osoby doświadczające różnych dolegliwości, które cierpliwie jednak znoszą, powtarzając jak mantrę powiedzenie „starość nie radość”. Wydawać by się mogło, iż ich jedynym marzeniem było zdrowie dla siebie i swoich bliskich.

Taki stereotyp emeryta powszechny był w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej, natomiast na Zachodzie życie osoby będącej na emeryturze wyglądało już od dawna, w większości, zupełnie inaczej. Różnice w stylu życia seniorów polskich i zagranicznych wynikały głównie z uwarunkowań kulturowych oraz ekonomicznych. Te różnice powoli zaczynają się zacierać, zwłaszcza dotyczy to różnic kulturowych. Mamy dostęp do telewizji, licznych programów pokazujących świat spoza granic naszego kraju, poruszamy się po internecie, niektórzy z nas mają nawet konta w serwisach społecznościowych takich jak Facebook. Wyjeżdżamy do pracy do Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, by dorobić do emerytury, jeździmy na wakacje do Włoch, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii czy innych miejsc. Nasz horyzont życia poszerza się, widzimy jak żyją inni, podpatrujemy ich zwyczaje i przenosimy na polski grunt.

Jak to wygląda za granicą?

Zauważamy, ze nasi zachodnioeuropejscy oraz amerykańscy i australijscy rówieśnicy niekoniecznie traktują swoje życie w kategorii poświęcenia go dla innych. Wręcz przeciwnie – przechodząc na emeryturę, czują, że nadszedł moment kiedy wreszcie mogą postawić na siebie. Zaczynają korzystać z życia i robić to, na co nie mogli sobie pozwolić do tej pory, ze względu na wypełniony po brzegi obowiązkami dzień, w którym nie było czasu na to, by całkowicie oddać się poszerzaniu swoich horyzontów, pogłębianiu wiedzy, pielęgnowaniu znajomości czy aktywności fizycznej. Dlatego zarówno rządy państw, jak i różnego rodzaju instytucje wychodzą z szeroką ofertą zajęć dla seniorów, podczas których mają oni również okazję do nawiązania nowych znajomości i pogłębiania więzi społecznych.

Jakie są najczęstsze marzenia seniorów w skali globalnej?

62% osób chce wykorzystać wolny czas na podróże, 57% chciałoby spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną, 48% rozwijać nowe hobby. Oprócz tego 26% chciałoby wykonywać płatną pracę i tyle samo (26%) zaangażować się w wolontariat.

Jak widzimy, najwięcej osób starszych marzy o podróżach. Zwiedzanie i wysiłek związany z podróżowaniem i przemieszczaniem się wymagają dobrej kondycji ciała oraz stawów. Dlatego też emeryci za granicą starają się dbać o regularną aktywność fizyczną na co dzień oraz troszczą się o prawidłową dietę.

Czy mamy wystarczającą ilość ruchu?

Stosunek do aktywności fizycznej jest czymś (oprócz wysokości dochodów, co jednak nie jest tematem tego artykułu), co obecnie najbardziej wyróżnia polskich seniorów od naszych sąsiadów z Zachodu. Pomimo stopniowej zmiany stylu życia polskich seniorów i coraz większym podobieństwom do życia zagranicznych emerytów, wielu z obecnych polskich sześćdziesięcio- czy siedemdziesięcio-kilkulatków, nadal podejmuje – w zasadzie jako jedyną aktywność fizyczną w swoim życiu – spacery lub ćwiczenia rehabilitacyjne. Natomiast aktywny senior z zagranicy uprawia często regularnie takie sporty jak: nordic walking, pływanie, wodny aerobic, jogging, tai chi, jazdę na rowerze, a jeśli jest bardziej zaawansowany – nawet taniec czy sztuki walki.

Do podjęcia regularnej aktywności fizycznej ważna jest motywacja seniora. Dlaczego warto wypełnić czas na emeryturze ćwiczeniami fizycznymi oraz uprawianiem sportu? Poniżej przedstawiamy trzy proste powody:

  • ćwiczenia utrzymują organizm w sprawności
  • ruch wyzwala endorfiny, czyli hormony szczęścia
  • kondycja naszego ciała ma wpływ na naszą psychikę – zgodnie z powiedzeniem „w zdrowym ciele zdrowy duch”

Jakich składników diety potrzebujemy na emeryturze?

Na emeryturze powinniśmy też zwrócić szczególną uwagę na dietę oraz ewentualną suplementację. Polecanym dla seniorów suplementem diety jest Doppelherz aktiv Koenzym Q10 FORTE ze względu na swoje składniki, których szczegółowe działanie wymienione jest poniżej:

  • przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego (witamina C, tiamina, ryboflawina, biotyna, wit. B6, wit. B12)
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego (tiamina, ryboflawina, wit. B6, wit. B12,, witamina C)
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych (tiamina, biotyna, wit. B6, wit. B12,, witamina C)
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu serca (tiamina)
  • przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia (ryboflawina, wit. B6, wit. B12, witamina C)
  • przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza (ryboflawina)
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowego widzenia (ryboflawina, cynk)
  • pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym (ryboflawina, witaminy C oraz E, cynk)
  • pomagają w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek (wit. B6, wit. B12)
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego (wit. B6, wit. B12), także (witamina C) w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych i po nich (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg witaminy C dziennie powyżej zalecanej dziennej dawki witaminy C)
  • przyczyniają się do regulacji aktywności hormonalnej (wit. B6)
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny (wit. B6, wit. B12)
  • pomagają w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, dziąseł i zębów oraz skóry (witamina C)
  • odgrywają rolę w procesie podziału komórek (wit. B12)
  • zwiększają przyswajanie żelaza (witamina C)
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów, makroskładników odżywczych i kwasów tłuszczowych (cynk)
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej (cynk)
  • pomagają w utrzymaniu zdrowych kości (cynk)
  • pomagają w zachowaniu zdrowej skóry, włosów (cynk, biotyna) oraz paznokci (cynk)
  • biorą udział w procesie podziału komórek (cynk)

Jak widzimy powyżej, przyjmując jeden suplement diety, możemy pomóc naszemu organizmowi w wielu różnorodnych procesach. Oczywiście pod warunkiem jednocześnie praktykowanej zbilansowanej diety, pełnej witamin i składników mineralnych.

Inny, polecany osobom starszym, suplement diety to Doppelherz aktiv Vital Tonik z wyciągiem z owoców głogu i liści melisy. Głóg wspomaga pracę serca oraz wykazuje działanie relaksujące. Wyciąg z melisy wspomaga dobre samopoczucie, działa relaksująco oraz wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Oprócz wspomnianych wyżej składników, witaminy C oraz witamin z grupy B (tiaminy, ryboflawiny, wit. B6, wit. B12), Doppelherz aktiv Vital Tonik zawiera również: niacynę – pomagającą w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, a także przyczyniającą się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia; kwas pantotenowy – przyczyniający się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomagający w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie; żelazo – pomagające w: utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Żelazo przyczynia się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz odgrywa rolę w procesie podziału komórek.

Aktywni seniorzy mogą rozważyć również suplementację Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400 z wysoką zawartością magnezu. Ten składnik przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej oraz w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i w utrzymaniu zdrowych kości. Suplement, oprócz tego zawiera wit. B6, wit. B12 oraz tiaminę, których wpływ na organizm opisywaliśmy powyżej w artykule.

 

Źródła:
Centrum Badań Długowieczności i Emerytur Aegon „Udana emerytura – dobre zdrowie i zabezpieczenie finansowe” https://www.aegon.pl/siteassets/media/badanie-emerytalne-pl/2017/aegon_raport-emerytalny_2017.pdf
https://zdrowy-senior.org/uroki-zycia-na-emeryturze/
Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0432

 

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?