Jak wspomóc stawy, gdy te odmawiają posłuszeństwa?

04.05.2020
Aktywny senior
Jak wspomóc stawy, gdy te odmawiają posłuszeństwa?

Z wiekiem kondycja stawów jest inna niż za młodu. Nie ma się co dziwić! Każdego dnia wykonują one mnóstwo ruchów, a w wieku podeszłym – w szczególności te w obrębie stóp, kolan, bioder i nadgarstków – dają się we znaki. W naszym artykule poznasz ich budowę i informacje, które pomogą ci lepiej zrozumieć, jak dbać o stawy, aby wspierać ich sprawność!

Poznaj swoje stawy i odkryj Siłę Ruchu!

Nasz narząd ruchu jest zbudowany z dwóch podstawowych układów: szkieletowego i mięśniowego, które są połączone ze sobą ściśle (nieruchomo) lub ruchomo (poprzez stawy). Współpracują ze sobą w jednym rytmie. Szkielet to bierny układ ruchu, na który składają się kości, chrząstki, więzadła i stawy.

U dorosłego człowieka znajduje się aż 206 rodzajów kości, które są otoczone m.in. chrząstką, stanowiącą ich warstwę ochronną i zapobiegającą ich ścieraniu (znajduje się ona również w innych miejscach).

Kości są połączone więzadłami, które stabilizują stawy - ruchome połączenia między poszczególnymi składowymi szkieletu. Każdy człowiek liczy ich ponad 200, a większość z nich znajduje się w dłoniach i stopach. To one dopełniają narząd ruchu i umożliwiają sprawne poruszanie się całego ciała. 

Typowy staw łączący dwie sąsiadujące kości składa się z wypukłej główki i wklęsłej panewki stawowej, która jest zamknięta w torebce stawowej, wypełnionej tzw. mazią stawową. Jej główne funkcje to stabilizacja stawu, zmniejszenie tarcia i dostarczenie składników odżywczych. Wraz z wiekiem, zmienia się sprężystość i gęstość mazi, co przekłada się na jej podstawową funkcję - minimalizowanie tarcia.

Chrząstka stawowa pokrywająca powierzchnie stawowe ma jedynie 1 do 7 mm grubości. Jej gładka struktura warstwowa o porowatym charakterze pozwala na przedostawanie się składników odżywczych do głębszych warstw. Jej prawidłowy stan jest istotny w kontekście swobodnego funkcjonowaniu stawu, absorpcji przeciążeń i ograniczaniu tarcia.

Poznaj 4 ważne składniki Twojego aparatu ruchu

Zaglądając jeszcze bardziej w głąb poszczególnych składowych aparatu ruchu, docieramy do podstawowych substancji, na które składają się nasze kości i stawy, a także chrząstki.

Które z nich odgrywają ważną rolę w ich budowie i funkcjonowaniu?

  • Kolagen - buduje około 1/3 wszystkich białek w organizmie człowieka. Wyróżnia się 19 typów kolagenu. W układzie ruchu wiele zawdzięczamy kolagenowi typu I i II, gdyż jest on składnikiem m.in. naszych kości, ścięgien, błony maziowej i torebki włóknistej stawów, a także chrząstki szklistej. Z wiekiem naturalnie jest go coraz mniej.
  • Glukozamina - substancja odżywcza, która jest wytwarzana w organizmie człowieka, stanowiąca podstawę do wytwarzania pozostałych, które są elementami chrząstek. 
  • Chondroityna - organiczny związek chemiczny, który – razem z glukozaminą – wchodzi w skład struktur chrząstki stawowej, więzadeł i mazi stawowej.
  • Kwas hialuronowy – bardzo ważny składnik mazi stawowej.

Co ma wpływ na utrzymanie prawidłowej kondycji stawów?

  1. Prawidłowa masa ciała – dodatkowe obciążenie w postaci widocznych nadprogramowych kilogramów na wadze, odbija się również na stawach, które muszą zachować swoją mobilność. W takiej sytuacji jest to utrudnione. Adekwatna do wieku masa ciała to jeden z pierwszych czynników, którym należy się przyjrzeć, gdy stawy zaczną się bardziej odzywać przy najprostszych czynnościach.
  2. Aktywny tryb życia - zakres ruchu stawu i jego płynność jest też związana z działaniem mięśni. Jeśli mięsień nie wykonuje wystarczająco dobrze swojej pracy, może dojść do usztywnienia danego obszaru. Odpowiednia i nienadwyrężająca aktywność fizyczna, adekwatna do Twojego wieku, może minimalizować wystąpienie takiej sytuacji, a już na pewno będzie korzystna dla ogólnej kondycji organizmu! Dzięki zajęciom dedykowanym seniorom pod okiem trenera rozruszasz swoje mięśnie, kości i stawy, zwiększysz krążenie krwi, dotlenisz organizm i zrelaksujesz się. Redukcja stresu i napięć, które lubią „gromadzić się” też w naszym ciele, jest kolejnym pozytywem.
  3. Odpowiednie obuwie - na stopach opiera się całe ciało, a stawy nie lubią, gdy niewygodnym obuwiem zmuszamy je do przyjęcia nienaturalnej pozycji. Zadbaj więc o to, aby było ono dopasowane do twojej stopy i dobrze amortyzowało ją podczas chodzenia.
  4. Zbilansowana dieta - aby Twoje ciało – a w tym narząd ruchu – funkcjonowało bez zarzutów, nie można pominąć tego punktu. Zrównoważony sposób odżywiania - tzw. dieta dla stawów (ale nie tylko dla nich), powinna uwzględniać odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych takich jak białko, tłuszcze, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne. Na które z nich w szczególności warto zwrócić uwagę?

Istotne witaminy i składniki mineralne

  • Witamina C - pomaga m.in. w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki. Pomaga również w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Jej dobre źródła w to natka pietruszki, kapusta kiszona, czerwona papryka, owoce cytrusowe.
  • Witamina D - pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, a także pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Jej głównym źródłem jest synteza skórna, która zachodzi pod wpływem ekspozycji słonecznej. W pożywieniu znajduje się w produktach mlecznych, rybach morskich oraz olejach pochodzących z ryb np. w tranie.
  • Witamina E - pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Jej pokaźną ilość znajdziesz w olejach roślinnych (głównie oliwie z oliwek), nasionach słonecznika, sezamu, pestkach dyni, migdałach, a także w roślinach strączkowych.
  • Witamina K - pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Dużo znajduje się jej w orzechach, olejach roślinnych i zielonych warzywach.
  • Wapń - jest potrzebny do utrzymania zdrowych kości i zębów. Dobre źródła wapnia to twaróg, mleko, kefir, jogurt, żółty ser.

Suplementy diety mogą być wartościowym uzupełnieniem codziennej diety, więc warto zapoznać się z tymi, które powstały z myślą o układzie kostno-stawowym i zostały skomponowane tak, aby wesprzeć jego prawidłowe funkcjonowanie. Zwróćmy uwagę na Doppelherz aktiv Na stawy, którego składniki wspomagają funkcjonowanie stawów i kości. Zawarta w nim witamina C pomaga m.in. w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki, mangan przyczynia się do utrzymania zdrowych kości i pomaga w prawidłowym tworzeniu tkanek łącznych, a selen pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. 

W wersji Forte (Doppelherz aktiv Na stawy Forte), oprócz witaminy C (m.in. pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki), znajduje się w nim m.in. miedź, która przyczynia się do utrzymania prawidłowego stanu tkanek łącznych.

W Doppelherz aktiv Na stawy COMPLEX + nowozelandzkie małże 1000, znajdziemy kompleks witamin i składników mineralnych, wspierających stawy i chrząstki. Zawarta w nim witamina C pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki. Razem z witaminą E, selenem, manganem i cynkiem pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Miedź przyczynia się do zachowania prawidłowego stanu tkanek łącznych, witamina D pomaga m.in. w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, a także w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, a magnez pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i prawidłowej pracy mięśni.

Gdy stawy zaczynają dawać niepokojące sygnały, warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się naszemu stylowi życia i sposobie żywienia oraz zastanowić się, czy możemy coś zmienić na lepsze. To podstawowe kwestie, o które z pewnością zapyta każdy specjalista, do którego zwrócimy się o pomoc w kwestii wspierania układu kostno-stawowego, jeśli stwierdzimy, że nadeszła pora na taką wizytę.

 

 

Źródła: 

Urszula Cimoch, Trzymaj się! Jak dbać o nasz układ ruchu? Ciekawostki i propozycje, str.: 4., dostęp internetowy: http://bialystok.zhp.pl/upload/files/jak_dba%C4%86_o_nasz_uk%C5%81ad_ruchu.pdf (16.04.2020 r.).

Wydawnictwo PZWL, str.: 1068-1071, dostęp internetowy: http://www.wydawnictwopzwl.pl/download/204700200.pdf (16.04.2020 r.).

Doppelherz, Wiedza i porady, Stawy, dostęp internetowy: https://www.doppelherz.pl/wiedza-i-porady/stawy/ (16.04.2020 r.).

Doppelherz, Wiedza i porady, Kompleks na stawy, dostęp internetowy: https://www.doppelherz.pl/wiedza-i-porady/kompleks-na-stawy/ (16.04.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?